Jumaat, 29 Mei 2015

PENYAKIT NO 1 RAKYAT MALAYSIA


Assalammualaikum...

Masalah 1/3 rakyat Malaysia

Penyakit yg paling serius melanda dunia ekoran gaya hidup sekarang adalah penyakit jantung. Yg ni memang kita tak dapat nak nafikan la kan. Sakit jantung ni boleh dianggap sebagai pembunuh nombor 1 negara dan mendahului penyakit berjangkit lain.Tekanan darah tinggi pulak berhubung kait dengan penyakit jantung jugak. Dan kalau ikutkan kajian 1/3 daripada penduduk Malaysia mempunyai tekanan darah tinggi yg lebih tinggi daripada biasa. Dan memburukkan keadaan lagi, separuh daripada mereka tak tahu yg mereka ni ada tekanan darah tinggi.

Apa tu hipertensi?

Hipertensi ni adalah satu keadaan apabila saluran darah atau arteri dalam badan terdedah kepada tekanan tinggi yg berterusan. Pengambilan garam yg tinggi misalnya adalah punca kenapa tekanan darah menjadi tinggi. Tapi sebenarnya, setiap individu akan mengalami kenaikan tekanan darah tinggi secara berskala pada siang hari.

Tekanan darah tinggi adalah normal bila kita bersenam, bila kita rasa risau atau bila kita berada di situasi stress.Oh ye, jangan lupa jugak. Beberapa jenis makanan tertentu macam kafein dan tanin dari teh yg tinggi meniru hormon stress badan dan akibatnya menyebabkan tekanan darah tinggi meningkat. Sebab tu kita digalakkan KAWAL pengambilan minuman berkafein. Bukan tak boleh minum langsung, tapi kuncinya mudah je. KAWAL.

Antara lain, stress yg tinggi, pengambilan kopi yg banyak, kesesakan lalu lintas, kerja yg menimbun, kurang tidur, takde masa untuk bersenam, amalan merokok, tabiat makan nasi lemak atau tabiat makan hidangan yg besar  menghadiri majlis perkahwinan yg makanannya lazat2 belaka, pengambilan alkohol etc  adalah antara punca tekanan darah menjadi tinggi daripada biasa.

CARA MENCEGAH HIPERTENSI

♥kawal pengambilan nasi kita. Karbohidrat menyumbang kepada penyakit diabetis dan obesiti yg secara langsung meningkatkan peluang untuk kita dapat tekanan darah tinggi.

♥Dapatkan tidur yg cukup. Sekiranya kita berdengkur, kita berkemungkinan besar menderita dari apnea tidur dan penyakit ini berkaitan dengan tekanan darah tinggi. Berdengkur bukan bermakna tidur kita lena ye kawan2.

♥Elakkan membawa kerja pejabat pulang ke rumah atau di tempat tidur. Matikan tablet, telefon, televisyen dan lain2 peralatan kerana ia menyebabkan kualiti tidur yg rendah.

♥Rendahkan stress kita dengan mengawal kehidupan kita. Belajar cara untuk menguruskan stress. Live our life to the fullest.

♥Kurangkan pengambilan garam. Mula beri perhatian dan baca label yg tertera pada bungkusan makanan yg diproses. Bahan2 perasa kering juga tak baik untuk kita. Pengambilan 6gram garam sehari adalah selamat. 6gram lebih kurang satu sudu makan. Ajinomoto? Elakkan terus pengambilan ajinomoto ok!!

♥Hentikan tabiat merokok. Rokok elektronik yg berada di pasaran sekarang juga mengandungi bahan toksik walaupun tak sebanyak rokok biasa. Cara terbaik untuk berhenti merokok adalah dengan berhenti membeli rokok. Dapatkan sebatang dua daripada kawan2. Lama kelamaan kita akan berhenti juga. Kita? Ceh. Macam la saya merokok. Hehe.


CEGAH HIPERTENSI DENGAN SHAKLEE



♥Beberapa kajian klinikal yg melibatkan beberapa individu di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa Coq10 membantu mengurangkan tekanan darah.Walau bagaimanapun, ia mungkin mengambil masa 4-12 minggu untuk melihat apa2 perubahan.

♥Dalam satu analisis, selepas membuat 12 kajian klinikal, penyelidik membuat kesimpuan bahawa Coq10 berpotensi untuk menurunkan tekanan darah sistolik sehingga 17mm Hg dan tekanan darah diastolik sebanyak 10mm Hg tanpa kesan sampingan yg ketara.



♥omega 3 telah diuji dan dibuktikan dapat membantu untuk mengurangkan hipertensi (tekanan darah tinggi).

♥Bertindak melancarkan saluran darah dan membuang kolseterol. Kolesterol yg tak terkawal menjadi bapa kepada penyakit darah tinggi, kencing manis dan sebagainya.Menurut kajian terbaru dari American Heart Association Journal yg telah menguji 5000 orang. Mereka mengenal pasti sejarah kesihatan dan mengukur tekanan darah pada awal kajian. Ia menunjukkan kebaikan Omega 3 merendahkan tekanan darah berbanding org yg tak mengambil Omega 3.

♥omega Guard juga membantu meningkatkan metabolisme kita dan merangsang perkembangan otak.



♥Membantu mengekalkan tekanan darah yg normal dan paras kolesterol

♥Menggalakkan kesihatan kardiovaskular

♥Menurunkan kolesterol LDL (lemak jahat), trigliserida dan kelikatan darah

Inilah cara nak menurunkan tekanan darah tinggi dengan Shaklee. Insya Allah dengan pengambilan yg konsisten, boleh membantu mengurangkan masalah hipertensi ini.


Info lanjut boleh hubungi saya
Nama : asmida
Fb       : asmidafazeli
Ig        : asmidafazeli
Email : dairimangkuktingkat@gmail.com