Isnin, 25 Mei 2015

INSAN TERHEBAT DR FOREST C

Entry 3

Bismillahirohmanirohim...
Al - fateha...
Assalammualaikum...selamat pagi....salam subuh.
Semoga as dan sahabat2 semua dberi kekuatan untuk menempuhi segala ujian dariNya...
Sebelum berangkat ke kelantan ....as nk kongsikan satu entry pagi ni....

Semalam as dah kongsikan sejarah dan asal usul shaklee....dah baca ke????
Kalau yang dah mesti terujakan?

:)

Pendekkan cite entry kali ni berkenaan PENGASAS SHAKLEE - DR FOREST C -

Soalan : Nak tahu tak kenapa  as yakin dengan produk Shaklee walaupun fitnah demi fitnah telah dilontarkan pada jenama Shaklee ini?

Jawapan : As yakin kerana pengasasnya sendiri iaitu Dr Forest Shaklee telah mengalami masalah kesihatan yang kronik dan mampu melawan penyakitnya dengan suplemen beliau sendiri.


Siapakah Dr. Forest c @ lebih dikenali sebagai Dr shaklee




Forrest C. Shaklee dilahirkan pada November 1894 di Carlisle, Iowa. Sejak kecil Dr Shaklee telah didiagnosis menghidap batuk kering. Doktor kemudian bersetuju dan meramalkan dia tidak akan hidup lepas lapan tahun. Keluarganya berpindah dari jelaga dan asap daripada Carlisle lombong arang batu ke utara Iowa. Mereka percaya satu-satunya rawatan untuk batuk kering adalah makanan yang baik, udara segar, dan banyak berehat.Kebanyakan zaman kanak-kanak Dr Shaklee yang telah dihabiskan untuk tempoh penyembuhan dari penyakitnya. Pada hari yang bercuaca baik dia boleh ditemui di luar memerhatikan alam semula jadi. "Haiwan mendengar suara alam semula jadi," dan di situ dia sedar, "manakala manusia sudah lupa bagaimana." Sebagai seorang remaja, doktor beliau amat berpuas hati bahawa batuk kering beliau telah dapat diatasi, tetapi beliau masih lemah berbanding dengan orang lain yang sebaya dengannya.

Beliau mula menjalankan kajian terhadap hubungan di antara kesihatan tubuh, kecergasan umum, kecerdasan dan pemakanan yang baik. Falsafah beliau adalah ingin menjadi salah satu pemikiran yang aktif, dan positif.Dr Shaklee suka membaca dan telah dipengaruhi oleh ajaran Bernarr MacFadden bahawa "ubat sering melindungi gejala penyakit, tanpa mengubati penyakit ini." Forrest sedar fakta ini dari bertahun pemerhatian alam yang beliau gemar lakukan, dan dia mahu merawat orang ramai secara semula jadi.


Dr Shaklee mendaftar di Palmer Sekolah Chiropractic mana BJ Palmer adalah penerajunya. Kekaguman Dr Shaklee kerana Encik Palmer telah menyebabkan terdapat perselisihan pendapat mereka ke atas obsesi Palmer dengan idea bahawa kiropraktik adalah satu-satunya rawatan yang berguna untuk gangguan fizikal. Pada ketika pemikiran seperti itu jarang berlaku, Dr Shaklee percaya bahawa sistem yang lebih menyeluruh diperlukan untuk mengekalkan kesihatan seseorang individu.Semasa di Palmer, dia melihat ramai pesakit yang kekurangan zat makanan dan terlalu banyak makanan. Beliau percaya pemakanan yang buruk boleh menjadi punca penyumbang kepada penyakit. Beliau berikrar untuk sentiasa peka dengan kepentingan diet untuk mengekalkan kesihatan.Dr Shaklee lebih berminat dalam bidang pemakanan, pada peringkat awalnya. Beliau membaca segala yang bahan bacaan berkaitan dan selalu berhubungan dengan biokimia dan saintis lain ketika melakukan kajian di lapangan.

Dalam usahanya mencari "kuasa kehidupan" dalam makanan, Dr Shaklee menghasilkan makanan tambahan yang pertama di dunia pada tahun 1915. Dia tidak tahu apa perkataan untuk menggelar produknya. "Cergas Mineral (Vitalised Mineral)" adalah apa yang diputuskan dan nama sekarang kini "Vita-Lea."Pada tahun 1917 Dr Shaklee berpindah ke Fort Dodge, Iowa dan membuka kemudahan yang menggabungkan pelbagai kepakaran perubatan. Selain sanatorium 15 katil, terdapat juga pejabat-pejabat mengandungi 32 bilik rawatan. Beliau mengupah bukan sahaja ahli tulang tetapi osteopaths, internists, pengamal am dan pakar bedah. Shaklee menekankan pesakitnya mengenai diet yang kaya dengan vitamin.Selain berkhidmat sebagai pentadbir klinik beliau, Dr Shaklee menghabiskan banyak masa beliau dalam bidang baru diagnosis X-ray. Bahaya pendedahan berlebihan tidak diketahui sepenuhnya pada masa itu.



Pada tahun 1921 beliau mula sedar akan akibat itu apabila ulser teruk di pinggul kirinya dan bahu kirinya. Shaklee berjumpa dengan pakar kanser di Chicago, yang ditentukan itu ialah kanser. Akibatnya lengan kiri dan kaki telah dinasihatkan untuk dipotong bagi mengawal merebaknya kanser itu.Diagnosis disahkan di Klinik Mayo di Rochester, Minnesota. Dia adalah seorang doktor muda mempunyai isteri, seorang anak lelaki, dan bakal seorang lagi kanak-kanak. Berhadapan dengan risiko diamputasi, dia memikirkan masa depannya.."Saya akan hidup. Saya akan sembuh," katanya kepada isterinya. "Saya tahu saya boleh melakukannya." Tidak ada pilihan lain, beliau yakin akan hidupnya pada kuasa penyembuhan semula jadi. Dalam masa beberapa minggu dia menjual klinik tersebut dan memulakan program intensif pemakanan, analisis darah terus-menerus, dan berpuasa sekali-sekala. Dia makan hanya buah-buahan segar dan sayur-sayuran dan ditambah diet dengan kuantiti yang banyak vitamin dan mineral.Pada mulanya, kudis barah itu tidak menunjukkan tanda-tanda pemulihan. Bagaimanapun, beliau pasti bahawa penyembuhan bergantung kepada sikap positif mentalnya, dan membekalkan tubuh dengan nutrien yang betul.

Pada akhir tahun 1922, yang luka mula sembuh dan telah digantikan oleh tisu yang sihat. Kekuatan dan tenaga beliau juga kembali. Dia masih hidup, tangan dan kakinya masih utuh dan lebih yakin berbanding sebelum ini bahawa idea-idea beliau mengenai pemakanan adalah benar-benar kukuh. Sel-sel sihat telah berjaya mengalahkan sel karsinogenik. Beliau juga adalah lebih pasti daripada sebelumnya bahawa pemakanan yang baik dapat membantu orang lain juga.Pada tahun 1924, beliau sekali lagi membuka sebuah klinik dan rumusan bagi makanan tambahan telah dibungkus dan diagihkan kepada pesakit.

Pada tahun 1929 klinik dibakar. Semua rekod telah hilang. Semua dibakar kecuali buku inspirasi oleh Elbert Hubbard dipanggil Little Journey. Di dalamnya terdapat satu ayat yang berbunyi: "Apabila semua yang lain telah dimusnahkan, hanya produk minda yang wujud."Dr Shaklee ditahbiskan sebagai menteri dalam Gereja Kristus di Mason City, Iowa. Beliau sebelum ini telah menerima Ijazah Doktor Muda Teologi dan khutbah beliau telah dihadiri secara meluas. Beliau terlibat serta dalam pecah tanah penyelidikan terkemuka, antara lain, untuk penciptaan bentuk kemudian revolusi getah sintetik. Aktiviti penyelidikan membawa kepada kenalan dengan beberapa orang-orang besar pada zamannya, termasuk Thomas Edison dan Henry Ford.

Walaupun banyak kepentingannya, Dr Shaklee memutuskan untuk menumpukan usaha untuk penyelidikan pemakanan. Beliau memberi tumpuan kepada pembinaan kesihatan yang baik dan bukannya merawat pesakit sakit. Beliau berpindah keluarganya untuk Eugene, Oregon dan kemudian ke Oakland, California.

Selain penyelidikan yang berterusan, Dr Shaklee turut memberikan syarahan kepada orang ramai dan turut mendapat dua lagi darjah: Profesor Kiropraktik dan Doktor Naturopati. Pada tahun 1935 beliau mengajar biokimia di California Chiropractic College.

Pada tahun 1943, Dr. Shaklee bersara daripada amalan aktif dan pada tahun 1945 mula menulis satu siri artikel mengenai pengaruh minda ke atas kesihatan individu dan kesejahteraan. Falsafah dan kepercayaan sepanjang hayat adalah dalam kuasa alam semula jadi.

Dua tahun kemudian beliau mengasaskan Yayasan Shaklee dan mempunyai nama falsafah, "Thoughtsmanship," dilindungi hak cipta. Beliau menghabiskan banyak masa di litar kuliah dan pada tahun 1951 mempunyai empat jilid pada Thoughtsmanship diterbitkan. Universiti Komanwel di Los Angeles menganugerahkan beliau Kedoktoran Falsafah untuk kerja-kerja ini. Banyak kuliah popular beliau disiarkan oleh stesen-stesen radio di San Francisco dan Oakland.

Pada musim luruh tahun 1955, Dr. Shaklee, umur 62, memberitahu dua anak-anaknya (Forrest Jr. dan Lee) bahawa dia mahu melakukan sesuatu yang akan meningkatkan kesedaran orang ramai akan kepentingan dalam penjagaan pemakanan. Dia mahu memulakan perniagaan untuk mengedarkan makanan tambahan.

 Pada 1 April 1956, enam bulan kemudian, Shaklee Corporation membuka pintunya. Pada masa itu, Amerika percaya dirinya sebagai negara diberi makan yang terbaik di dunia. Setiap pelanggan yang berpotensi perlu dididik sebelum dia akan menjadi pelanggan. Dr Shaklee kepada anak-anaknya, "Kami akan mengajar beberapa pelanggan dan mereka akan mengajar orang lain."
Selebihnya adalah sejarah.







Ok done untuk pagi nie....best kan? Ada rasa nak jd macam dr shaklee nie ? Hehe.....
So far alhamdullilah suplement terbaik nie la yang buat as satu family sentiasa sehat....
Dan as adalah salah seorang shaklee independent distributor yang sah!!! Yeeeeaaaahhhhh
As pun dah rasa macam dr shaklee sebab sentiasa bersiap sedia untuk membantu sesiapa jer yang ada masaalah kesihatan....smile always ok...semoga dipermudahkan....amin


Kalau ada sesiapa ada soalan atau pertanyaan boleh hubungi as
Whatsap 017.3511136 as...
Fb asmida fazeli
Ig asmida fazeli
Email : dairimangkuktingkat@gmail.com