Rabu, 16 November 2016

10 cara mudah menghilangkan jerawat secara semulajadi

Assalammualaikum,Bismillahirohmannirohim....

Hampir semua wanita yang mengalami masalah jerawat. Bukan sahaja wanita malah lelaki juga. Stressnya rasa bila jerawat keluar kan? Lagi-lagi kalau yang keluar tu jerawat batu.

Jerawat adalah masalah anak remaja tetapi ia juga melibatkan orang dewasa. Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka, dada dan belakang. Punca jerawat boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Faktor hormon adalah penyebab utama jerawat bagi wanita dalam lingkungan umur subur.

Faktor seperti ahli keluarga yang banyak jerawat juga memainkan peranan. Penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12, kosmetik, pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak menyebabkan masalah jerawat.

Bagi anda yang tercari-cari petua dan cara menghilangkan jerawat, berikut koleksi petua cara menghilangkan jerawat

10 cara mudah menghilangkan jerawat secara semulajadi.

#1 Kayu manis dan Madu

Dua bahan ini merupakan gabungan yang mujarab, fungsi utamanya memang bukan untuk menyembuhkan jerawat namun untuk membunuh bakteri dan sebagai antibiotik agar jerawat tidak semakin parah akibat infeksi dari bakteri.

Cara pemakaian :

Bersihkan wajah menggunakan air bersih lalu keringkan. Campurkan 1 sudu makan kayu manis dengan 2 sudu madu hingga berbentuk seperti pasta. Jadikan sebagai masker dan pakai sekitar 10-15 minit, setelah itu cuci dengan air bersih.

#2 Madu dan Susu/Yogurt

Susu dan yogurt memiliki khasiat yang bagus untuk kulit bahkan rahasia kecantikan ratu cleopatra adalah sering mandi menggunakan susu.

Cara pemakaian :

Campur 1 sudu makan susu/yogurt dengan 1 sudu makan madu kemudian sapukan pada wajah sebagai masker, sapukan berkali-kali hingga tebal kemudian diamkan selama 10-15 minit. Setelah itu cuci bersih menggunakan air bersih.

#3 Putih Telur

Putih telur memiliki kandungan protein dan vitamin yang baik untuk menghilangkan jerawat dan bekasnya yang berupa noda atau flek hitam bekas jerawat.

Cara pemakaian :

Pisahkan putih telur dengan kuning telurnya kemudian kacau hingga berbuih. Sapukan pada wajah anda berulang kali biarkan kering dan biarkan selama 20-25 minit. Kemudian bilas menggunakan air suam.

#4 Lidah Buaya

Lidah buaya yang banyak dipakai untuk rambut ini ternyata juga bagus untuk jerawat . Lidah buaya mempunyai sifat anti bakteri dan dapat menenangkan serta memiliki sifat anti inflamasi.

Cara Pemakaian :

Bersihkan wajah menggunakan air bersih dan keringkan terlebih dahulu. Kupas kulit lidah buaya dan ambil gelnya, usahakan untuk tetap bersih dari getahnya karena dapat mengakibatkan gatal di kulit. Sapukan pada wajah yang berjerawat dan biarkan selama kurang lebih 20 minit. Setelah itu bersihkan wajah dengan air bersih atau air suam.

#5 Betik

Betik juga dapat digunakan sebagai bahan untuk menyembuhkan jerawat. Buah betik memiliki kandungan enzim yang disebut papain yang memiliki fungsi mengurangi keradangan dan mencegah munculnya nanah. Buah betik juga dapat menghilangkan sel-sel kulit mati dan membuat wajah lebih lembut dan halus.

Cara pemakaian :
Sediakan 1 buah betik kemudian tumbuk hingga halus, kemudian sapukan pada wajah yang telah dibersihkan menggunakan air secara merata. Biarkan selama 15-20 minit kemudian bilas wajah dengan air suam.

#6 Kulit Pisang

Selain buahnya yang baik untuk kesihatan ternyata kulit pisang juga memiliki fungsi yang baik untuk menghilangkan jerawat. Kulit pisang mengandung lutein sebuah antioksidan yang dapat mengurangi pembengkakan, keradangan serta mendorong sel-sel baru. Dengan menggosokkan kulit pisang pada wajah yang berjerawat saja sudah bisa meredakan rasa tidak nyaman yang disebabkan jerawat.

Cara pemakaian :
Siapkan kulit pisang jenis apa saja, kemudian gosokkan pada wajah yang berjerawat secara melingkar. Biarkan selama kurang lebih 30 menit dan diamkan dengan air bersih.

#7 Strawberi dan Madu

Buah strawberi memiliki kandungan kadar asam salisilat tinggi yang dapat menghilangkan jerawat secara cepat. Asam ini berfungsi untuk membuka pori-pori yang tersumbat dan menetralisir bakteri sehingga tak menyebabkan infeksi.

Cara pemakaian :
Pertama anda bersihkan wajah anda terlebih dahulu menggunakan air bersih kemudian keringkan dengan kain lap. Campurkan 3 buah strawberi yang telah dihancurkan dengan 2 sudu makan madu
.kacau hingga merata. Kemudian sapukan pada wajah anda hingga merata selama kurang lebih 20 minit lalu bersihkan dengan air bersih .

#8 Jus lemon

Lemon mengandung vitamin c dan asam nitrat yang berfungsi untuk mengubati jerawat serta membantu pengelupasan kulit.

Cara pemakaian :
Siapkan jus lemon kemudian sapukan pada wajah menggunakan kapas. Jika terasa pedih anda boleh tambahkan sedikit yogurt kedalam jus tersebut. Diamkan beberapa saat hingga mengering kemudian bilas dengan air bersih hingga bersih.

#9  Kentang

Kentang kaya akan kandungan sulfur, kalium, klorida dan fosfor yang sangat baik untuk wajah dan dapat menyembuhkan jerawat yang degil. Dengan kandungan antioksidan yang tinggi pada kentang dapat membantu pertumbuhan sel-sel kulit baru dan menyihatkan kulit.

Cara pemakaian :
Parut 1 buah kentang kemudian gosokkan pada wajah yang telah dibersihkan dengan air kemudian diamkan selama 15-30 minit. Kemudian bilas wajah menggunakan air suam.

#10 Masker Baking Soda (Sodium Bicarbonat)

Baking soda atau yang memiliki nama lain sodium bicarbonat mempunyai kandungan antideptik yang dapat melawan bakteri pada jerawat serta dapat mengeringkan minyak berlebih pada kulit.

Cara pemakaian :
Campurkan satu kotak baking soda dengan air hingga menjadi seperti pasta. Kemudian sapukan pada wajah dengan gerakan memusing selama kurang lebih 2 menit. Biarkan terlebih dahulu selama 15-20 minit dan bilas menggunakan air bersih.

Selamat Mencoba :)

Sekian wassalam,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan